Organizace školního roku 2023/2024
I. Zahájení školního roku
Začátek školního roku je v pondělí 04. 09. 2023
II. Provoz mateřské školy
pondělí – pátek 07:00 – 17:00 hod.
III. Třídní schůzky
- Sovičky - 04. 09. 2023 v 15:30
- Žabičky - 05. 09. 2023 v 15:30
- Včeličky - 06. 09. 2023 v 16:00
- Myšičky - 07. 09. 2023 v 16:00
IV. Prázdniny a volné dny v mateřské škole:
Vánoční prázdniny: 23.12.2023 – 02.01.2024, včetně (prázdniny stanovené MŠMT, setkáme se ve středu 03.01.2024)
Velikonoční prázdniny: 28. 03. 2024 (prázdniny stanovené MŠMT)
Hlavní prázdniny: 01.07. – 31.08.2024 – MŠ je v provozu, vyjma:
- mateřská škola je uzavřena od 26. 08. - 30. 08. 2024 (v těchto dnech probíhá pravidelná údržba MŠ a přípravný týden)
- 01.09.2023 je volno uděleno ředitelkou školy
V. Mateřská škola je uzavřena v tyto státní svátky:
28.09.2023 |
Den české státnosti |
17.11.2023 |
Den boje za svobodu a demokracii |
24.12.2023 |
Štědrý den |
25.12.2023 |
1. svátek vánoční |
26.12.2023 |
2. svátek vánoční |
01.01.2024 |
Den obnovy samostatného českého státu, Nový rok |
29.03.2024 |
Velký pátek |
01.04.2024 |
Velikonoční pondělí |
01.05.2024 |
Svátek práce |
08.05.2024 |
Den vítězství |
05.07.2024 |
Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje |
VI. Plánované akce v MŠ Fantazie
- 18. 10. 2023 Zamykání zahrady s rodiči (úklid zahrady, pečení brambor, dlabání dýní, stavění ptačích budek)
- 30. 10. 2023 Vánoční focení
- 20. 11. 2023 Rodiče vítáni (den otevřených dveří)
- 30. 11. 2023 Adventní dílničky s rodiči ((rozsvěcení Vánočního stromečku)
- 5. 12. 2023 Mikulášská nadílka (Mikuláš v MŠ)
- 19. 12. 2023 Vánoční besídka pro rodiče (třída Žabičky)
- 20. 12. 2023 Vánoční besídka pro rodiče (třída Myšičky a Včeličky)
- 21. 12. 2023 Vánoční besídka pro rodiče (třída Sovičky)
- 22. 12. 2023 Vánoční hrad (divadlo v MŠ - společné pro všechny třídy)
- 22. 1. - 26. 1. 2024 Lyžařský kurz (pro přihlášené děti)
- leden 2024 Předškoláci navštíví naši AZŠ
- únor 2024 Testování předškoláků MaTeRS pedagogicko-psychologickou poradnou (pro přihlášené děti)
- únor 2024 Screening zraku v MŠ (pro přihlášené děti)
- 21. 2. 2024 Karneval
- 1. 3. 2024 Divadlo Bolka Polívky (v Bílém domě)
- 4. 3. 2024 Divadlo o zimní a jarní víle (divadlo v MŠ - společné pro všechny třídy)
- 29. 4. 2024 Čarodějnice a opékání špekáčků s rodiči (třída Sovičky a Žabičky)
- 30. 4. 2024 Čarodějnice a opékání špekáčků s rodiči (třída Myšičky a Včeličky)
- 7. 5. 2024 Den matek (odpoledne pro maminky a děti - třída Včeličky)
- 13. 5. 2024 Den matek (odpoledne pro maminky a děti - třída Sovičky, Žabičky a Myšičky)
- 20. 5. - 24. 5. 2024 Škola v přírodě (pro přihlášené děti)
- 13. 6. 2024 Den otců (sportovní odpoledne pro tatínky a děti)
- 17. 6. 2024 Besídka ke konci šolního roku (třída Myšičky a Včeličky)
- 19. 6. 2024 Besídka ke konci šolního roku + pasování předškoláků (třída Sovičky a Žabičky)
- 19. 6. 2024 Zahradní slavnost pro rodiče s dětmi (společné pro všechny třídy)
- 21. 6. 2024 Celoškolkový výlet (společné pro všechny třídy)
O jednotlivých aktivitách jsou zákonní zástupci informováni: e-mailem, na nástěnce v šatně dětí, WhatsApp skupinou, osobně učitelkami ve třídě nebo na www.msfantazie.cz.
Mateřská škola si vyhrazuje právo na změnu termínů jednotlivých akcí v MŠ nebo zrušení akcí, o této změně budou rodiče předem a v čas informováni.
VII. Dny pro řádné předškoláky a ZÁPIS do 1. třídy na naší Anglická základní škole:
-
24.11. 2023 (PÁ) 15:00 – 18:00 „Den otevřených dveří“
-
25.11. 2023 (SO) 09:00 – 12:00 „Den otevřených dveří“
-
03.02. 2024 (ÚT) 15:00 – 18:00 „Den otevřených dveří“
-
17.02. 2024 (SO) 09:00 – 12:00 „Den otevřených dveří“
-
20.02. 2024 (ÚT) 15:30 - „Těšíme se do školy“ – program pro předškoláky a rodiče (prosíme rodiče, aby se předem zaregistrovali)
-
28.02. 2024 (ST) 15:30 - „Těšíme se do školy“ – program pro předškoláky a rodiče (prosíme rodiče, aby se předem zaregistrovali)
-
16.03. 2024 (SO) 09:00 - 13:00 hod. Individuální pohovory se zájemci o budoucí 1. třídy AZŠ pro školní rok 2024/2025
-
17.03. 2024 (NE) 09:00 – 13:00 hod. Individuální pohovory se zájemci o budoucí 1. třídy AZŠ pro školní rok 2024/2025
-
02.04. 2023 (ÚT) - Zápis do 1. třídy 2024/2025 – formální část, podání žádosti o přijetí ke vzdělávání
-
červen 2024 - Schůzka s rodiči budoucích prvňáčků I. A, I. B (rodiče budou včas o termínu informováni).
Veškeré podrobné informace k zápisu na naší AZŠ naleznete na: https://www.skolskykomplex.cz/zapis-azs/
VIII. Přístí školní rok
Školní rok 2024/2025 začíná v pondělí 02. 09. 2024
Vnitřní režim školy
Den strávený dětmi v Mateřské škole Fantazie bývá zpravidla tvořen těmito aktivitami:
Vnitřní režim školy:
07:00 – 08:30 |
Příchod dětí – postupné začlenění do volné hry, nabídka aktivit |
08:30 – 09:00 |
Česká školička – motivační příprava na zahájení dne, výchovné a vzdělávací činnosti, didakticky zacílené činnosti individuální, skupinové či hromadné, které navazují na třídní vzdělávací program. Pohybové aktivity, rozcvička, hravé a relaxační chvilky zaměřené na paměťové a logické hry, procvičování všech smyslů, jazyková průprava, grafomotorika, zpěv. Výuka probíhá v českém jazyce. |
09:00 – 09:30 |
Hygiena, svačina |
09:30 – 09:50 |
Anglická školička – motivace, činnost na dané téma v AJ, dramatická výchova, zpěv, pohybové aktivity. Výuka probíhá v anglickém jazyce. Příprava na pobyt venku |
10:00 – 12:00 |
Pobyt venku – činnosti jsou přizpůsobovány povětrnostním podmínkám. |
12:00 – 12:45 |
Hygiena, oběd. |
12:45 – 13:00 |
Příprava na odpočinek, vyzvedávání dětí. |
13:00 - 14:30 |
Relaxace/odpočinek – potřeba odpočinku vychází z individuálních potřeb dětí, po obědě cca. 30 min. Všechny děti relaxují při čtení pohádky, poslechu klidné hudby. Děti s nižší potřebou spánku vstávají a vybírají si náhradní klidové aktivity. |
14:30 – 15:00 |
Vstávání dětí s vyšší potřebou spánku, hygiena. |
15:00 – 15:30 |
Příprava svačiny, svačina. |
15:30 – 17:00 |
Odpolední činnosti, odchod dětí domů. Činnosti zaměřené na individuální přípravu předškoláků, diagnostiku dětí, nabídka aktivit, individuální práce s portfoliem. Za příznivého počasí je možný pobyt venku spojený se sezónními činnostmi a otužováním. |
08:30 |
doporučený nejpozdější příchod do mateřské školy |
08:30 – 12:30 | povinné vzdělávání řádných předškoláků |
12:30 – 13:00 | vyzvedávání dětí po obědě |
15:30 – 17:00 | odpolední vyzvedávání dětí |
Povinné předškolní vzdělávání má formu pravidelné denní docházky v pracovních dnech. Povinné předškolní vzdělávání se stanovuje v rozsahu 4 hodin denně, a to v časovém rozmezí 8:30 – 12:30 hod./denně.
Tato organizace není závazná a může se přizpůsobovat činnostem daného dne. Je důležité, aby děti byly v mateřské školce přítomny do 08:30 hod. V 08:30 hod. začíná společná práce s dětmi.
Všechny činnosti v průběhu dne jsou uskutečňovány prožitkovým, pestrým, variabilním a motivačně stimulujícím způsobem, s ohledem na individuální potřeby a zájmy dětí, jejich biologický rytmus i specifické věkové zvláštnosti.
Odpolední zájmové kroužky začínají od 14:45 hod.
Co budou děti potřebovat ve školce?
Do třídy:
- tepláky/legíny (v létě kraťasy/sukýnky),
- triko s krátkým rukávem/dlouhým rukávem,
- náhradní spodní prádlo, ponožky/punčocháče,
- zástěrka (stále v kapsáři – keramické tvoření),
- bačkůrky (s pevnou patou),
- kartáček na zoubky (pokud má dítě oblíbenou nebo speciální zubní pastu, je možné mít vlastní, pro ostatní zubní pastu máme),
- hrníček plastový/keramický s ouškem (nejsou vhodné picí lahve, kelímky),
- pyžámko (každý týden v pondělí si děti přinesou čisté a v pátek po spinkání si odnesou špinavé).
Na ven:
v létě
- kraťasy/legíny/sukýnka,
- triko s krátkým rukávem,
- pokrývka hlavy,
- sandálky/plátěné tenisky,
v zimě
- podvlékací triko/kalhoty,
- punčocháče – i rezervní,
- svetr/mikina,
- teplé ponožky,
- oteplovačky/kombinéza (u holčiček jsou vhodnější oteplovačky),
- teplá bunda,
- čepice, šála, rukavice,
- sněhule/nepromokavé boty.
Stále v šatně by měly děti mít:
- gumáky,
- pláštěnku,
- pytlík se cvičebním úborem – máme vlastní. V pytlíku – vhodnou obuv do tělocvičny, je nutné, aby obuv měla bílou/světlou podrážku, triko s krátkým rukávem, legíny/tepláky/kraťasy,
- batoh s přezkou přes hrudník, tak aby dětem neklouzal z bundy, velikostí odpovídající vzrůstu dítěte.
Doporučujeme, aby měly děti zejména v zimě na ven jiné oblečení než to, ve kterém přichází do školky. Pokud je to možné i jinou obuv.
Ven budeme chodit i za špatného počasí, tzn. i v dešti. Děti budou s největší pravděpodobností od bláta, písku, vody. Proto doporučujeme dávat dětem věci, které mohou být ušpiněné, zničené. Prosíme rodiče, aby dětem pravidelně dětem oblečení kontrolovaly a udržovaly ho čisté.
Z hygienických důvodů je nutné, aby měly děti do třídy a pro pobyt venku jiné oblečení.
Veškeré oblečení dětem PODEPISUJTE!
Děkujeme,
tým Vaší Mateřské školy Fantazie.
Desatero pro rodiče dětí předškolního věku
- Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se pohybuje bezpečně)
- svlékne se, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, oblékne si čepici, rukavice)
- je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě, používá ubrousek)
- zvládá samostatně osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje a osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení, uklidí po sobě)
- zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo, připraví další pomůcky, srovná hračky)
- postará se o své věci (udržuje v nich pořádek)
- Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- zvládá odloučení od rodičů
- vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas
- projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách
- ovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci)
- je si vědomé zodpovědnosti za své chování
- dodržuje dohodnutá pravidla
- Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)
- mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod.
- mluví většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.)
- rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí
- má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor, a respektuje jeho pravidla
- pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo písmenem)
- používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.)
- spolupracuje ve skupině
- Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.)
- zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.)
- tužku drží správně, tj. dvěma prsty třetí podložený, s uvolněným zápěstím
- vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé, (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)
- umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary, (popř. písmena)
- rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)
- řadí zpravidla prvky zleva doprava
- používá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či levák)
- Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné a rozdílné znaky
- složí slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů
- rozlišuje zvuky (běžných předmětů a akustických situací i zvuky jednoduchých hudebních nástrojů)
- rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé)
- sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově)
- najde rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily
- rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky s abstraktní podobou (písmena, číslice, základní dopravní značky, piktogramy)
- postřehne změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí)
- reaguje správně na světelné a akustické signály
- Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- má představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet, počítá na prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet)
- orientuje se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti)
- porovnává počet dvou málopočetných souborů, tj. v rozsahu do pěti prvků (pozná rozdíl a určí o kolik je jeden větší či menší)
- rozpozná základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.)
- rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů
- třídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti)
- přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá („přemýšlí nahlas“)
- chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty
- rozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký)
- Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10-15 min.)
- „nechá“ se získat pro záměrné učení (dokáže se soustředit i na ty činnosti, které nejsou pro něj aktuálně zajímavé)
- záměrně si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotit
- pamatuje si říkadla, básničky, písničky
- přijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je
- postupuje podle pokynů
- pracuje samostatně
- Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, umí požádat, poděkovat, omluvit se)
- navazuje kontakty s dítětem i dospělými, komunikuje s nimi zpravidla bez problémů, s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se kamarádí
- nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých
- je ve hře partnerem (vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry se domlouvá, rozděluje a mění si role)
- zapojí se do práce ve skupině, při společných činnostech spolupracuje, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny
- vyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor
- ve skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla, pokud jsou dány pokyny, je srozuměno se jimi řídit
- k ostatním dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje)
- je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším)
- Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představení
- zaujme je výstava obrázků, loutek, fotografii, návštěva zoologické či botanické zahrady, statku, farmy apod.
- je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí, slavností, sportovních akcí
- svoje zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne
- zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny
- zná celou řadu písní, básní a říkadel
- zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskat, na bubínku)
- vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí
- hraje tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli
- Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit když je v nouzi apod.)
- zvládá běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např. dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, je schopno se starat o rostliny či drobná domácí zvířata)
- ví, jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat
- má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví, k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady)
- přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebné
- má poznatky o širším prostředí, např. o naší zemi (města, hory, řeky, jazyk, kultura), o existenci jiných zemí a národů, má nahodilé a útržkovité poznatky o rozmanitosti světa jeho řádu (o světadílech, planetě Zemi, vesmíru)
- chová se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře), uvědomuje si možná nebezpečí (odhadne nebezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje), zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici (dává pozor při přecházení, rozumí světelné signalizaci)
- zná faktory poškozující zdraví (kouření)
- uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí
Rychlý rozcestník
Informace pro děti v naší školce nebo o odpoledních aktivitách i pro veřejnost.